کونگفو توآ یک هنر رزمی ایرانی و یکی از سبکهای ورزش کونگفو است که بر بدن و روان سالمتر تاکید میکند.[۲] این ورزش با بهرهگیری از تجربه ابراهیم میرزایی در زمینههای رشتههای مختلف رزمی و جنگهای چریکی، در سال ۱۳۵۱ با این نام بنیانگذاری و پس از گذراندن مراحل آزمایشی در باشگاه سرباز (پهلوی سابق) فعالیت رسمی خود را با تاسیس دانشکده انشاء تن و روان در سال ۱۳۵۲ آغاز نمودهاست.[۳]
کونگفو توآ دارای هفت مایگاه (بخش) است که به غیر از مایگاه اول که به حرکات فیزیکی و فعالیتهای بدنی میپردازد، بقیه به جنبههای علمی، عرفانی و پزشکی در خصوص تن و روان اشاره دارد.[۴]
اصول اساسی، کونگفو توآ توسط ابراهیم میرزایی در کتابی به عنوان کاراته و ذن و فیلمی به نام یم می انتشار یافتهاست.
هماکنون هزاران کونگفو توآ کار در ایران و چندین کشور از جمله آمریکا، کانادا، هلند، ترکیه، آذربایجان، سوریه، لبنان، پاکستان، افغانستان، سوئد، هندوستان، بلژیک ،آلمان و فرانسه فعالیت مینمایند.[۵]
ابراهیم میرزایی پس از گذراندن دورههای مختلف رزمی در رشتههایی همچون کونگفو، کاراته، تکواندو و دورههای سخت تکاوری نزد مربیان بزرگ انگلیسی، ژاپنی، کرهای و آمریکایی در کشورهای مختلف و همچنین کسب درجاتی همچون دان ۷ افتخاری کاراته گوجوریو، دان ۴ تکواندو و مدرک دکترای تن و روان تا سال ۱۳۴۹؛ نگارش کتابی با عنوان کاراته و ذن را آغاز کرد که در سال ۱۳۵۱ انتشار یافت. سَبْک جدیدی از کونگفو به نام "توآ" که در این کتاب به آن پرداخته شده، از همان سال مراحل آزمایش خود را در باشگاه سرباز (پهلوی سابق) گذراند و در نهایت در سال ۱۳۵۲ با تاسیس دانشکده تن و روان فعالیت رسمی خود را آغاز نمود.[۶][۷][۸]
از آنجایی که کونگفو توآ با فیزیک بدنی جوانان ایران در آن دوره تناسب خاصی داشت، همراهان این ورزش توانستند موفقیتهای چشمگیری در مقایسه با ورزشهای رزمی دیگر در ایران کسب کنند. این امر موجب شد تا در کمتر از ۵ سال جمعیت زیادی به سوی این ورزش جذب شوند.[۹] اما در سال ۱۳۵۶ در پی اختلاف بین ابراهیم میرزایی و غلامرضا پهلوی (مسئول ورزش وقت)، دانشکده انشاء تن و روان تعطیل شد و جمعیت همراهان کونگفو توآ در پارکها، سالنهای کوچک خصوصی و سولههای اجارهای به فعالیت خود ادامه دادند.[۱۰]
بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی تقریباً تمام سالنهای ورزشی باشگاه تاج تحت مدیریت و حفاظت همراهان کونگ فوتوآ قرار گرفت و فعالیت ورزشی بار دیگر آغاز شد و کونگفو توآ حدود ۲ سال موفقیتهای چشمگیری را کسب نمود.[۱۱] در سال ۱۳۶۰ به سبب فعالیتهای سیاسی ابراهیم میرزایی بار دیگر فعالیت باشگاههای کونگفو توآ ممنوع شد و تا سال ۱۳۷۰ همراهان این ورزش به صورت مخفیانه به معرفی و آموزش این ورزش میپرداختند. در سال ۱۳۷۰ با پیگیریهای مستمر همراهان این فعالیت کونگ فوتوآ با عنوان "انجمن کونگفو توآ" بهطور رسمی زیر نظر فدراسیون کاراته آغاز شد. در اواخر سال ۱۳۷۱ فدراسیون کونگ فو، ووشو و رزم آوران تشکیل شد و در سال ۱۳۷۸ بهنام فدراسیون ورزشهای رزمی تغییر نام یافت. در سال ۱۳۷۹ تحت عنوان کمیته مستقل کونگ فوتوآ فعالیت نمود و مجدداً در سال ۱۳۸۱ در زمره سبکهای فدراسیون ورزشهای رزمی درآمد. در طول این سالها مسئولین کونگ فو توآ مانند سایر ورزشهای رزمی آیین نامهها، مقررات علمی و فنی، ارتقاء رتبههای فنی و مدارج مربیگری و داوری را تدوین نمودند. در سال ۱۳۸۴ به خاطر تلاشهای مستمر همراهان پیشکسوت و دلسوختگان و مسئولین دولت، فدراسیون کونگ فو جمهوری اسلامی ایران تشکیل گردید و در سال ۱۳۹۰ نام کونگ فو از این رشته جذاب ایرانی حذف شد و در حال حاضر این سبک با نام توآ در ایران و جهان فعالیت میکندکه البته تمامی همراهان و آموزندگان این هنر با نام کونگ فو توآ رشته خود را می شناسند و هیچ نام دیگری را برای آن نمی پسندند. [۱۲][۱۳]
بعد از تلاشهای شبانه روزی اساتید و مربیان و همچنین فدراسیون توآ در ایران اولین مجمع با نام ووکا با حضور ۲۵ کشور تشکیل شد که بعد از حدود ۱ سال به ووتا تغییر نام داد. در اولین حرکت سازمان جهانی توآ، برگزاری اولین دوره کلاسهای بینالمللی داوری و مربیگری بود که از تمام کشورهای عضو برای حضور در این کلاسها شرکت کردند. طولی نکشید که کشورهای عضو به بیش از ۵۰ کشور از ۵ قاره جهان رسید. سپس با برگزاری اولین دوره مسابقات جهانی توآ با حضور ۴۵ کشور علاقه و قدرت روز افزون توآ در بین جوامع جهانی بار دیگر شکوفا شد. ورزش رزمی توآ که بر گرفته از فرهنگ و سنت ایرانیان، پارسیان و دیگر اقوام ایرانی میباشد، متعلق به ایرانیان است و هیچ ارتباطی به کونگ فو چینی ندارد و تمام الفاظ آن از زبان پارسی سره گرفته شدهاست.
علم فیزیولوژی (فعالیت بدنی انسانی).جسم پایگاه تن که خاصیت جذب و درک آن بر اسرار هندسی و تولید انرژی و لمس امواج در آزمایشگاه عظیم بدن انسان است . فرهنگستان تن ( کونگ فو توآ ) متکی بر ۷۳۰۰۰ تکنیک و ترکیب و عکس العمل سازی نیروهای فیزیکی و فیزیولوژی بدن انسانی بر معادلات ریاضی و توان سازی تا مرز جنگاوری به کشت این دنیای ناشناخته همچون راز کهکشان تا ذره ای پیش رفته و درک اسرار فیزیک انسانی در کاوشیم و در جهان بودها به زیباترین توان تن به ره آیین مهر بقاء بکوشیم .
انشاء پزشکی درکی بر احوال موجودات زنده و تفکری بر ارزیابی تن از طریق طب سوزنی علم الحصاب فیزیولوژی ( ماده و انرژی ) خاصیت فیزیکی و شیمیایی متکی بر محاسبات ریاضی بر بنیان کاوشی نو و ره گرایی در بازتاب جهان ماده ( خاصیت جرمی ) و روانگرایی ( سرعت تا بی جرمی ) بر روند آموزشی و اساس دانشکده ره نمودن است .
روانشناسی تکنولوژی رهنوردان اندیشه با کشفیات و فرضیات و ایجاد تحولات انسان را در امواج حیات حیران و سرنوشت و نابسامانی او را فرمان داده اند این مایگاه رهنمونی بمردی هیجان زده و حل مشکل حال و آینده نوجوانان ، جوانان ، زنان و مردان و اندیشه انسان را نهایت سرعت تصویر جسم بدرک فکر نگهبان نمودن است .
فلسفه گرایی یا نگرش تفکر آینده و پژوهشی در ورای شک و افکار شک و افکار ورسیدن به فراسوی مرزی که شک منطقی ما را با قاطعیت راهبر شود و ایت تفکریست در جهان و در لحظات بینش زمان فاصله ایست از اندیشه انسان با طبیعت کیهان این بیان انسان را در جهان بر آگاهی زیست پنهان ، یکسان در درست اندیشدن ورزی تفکر فرو رفتن و ترسیم دریافت و درک را به نفس کشیدن تا به آرامش و روشن بینی در جهان رسیدن است .
انشاء علوم ، اندیشدن ، استدلال و تفکر در محور علوم عالم از تولید تا اندیشه ها از طریق دانش زمان بدرک حیاط رسیدن است. درمایگاه پنجم از زبان علم بر محور فیزیک شیمی ریاضیات اندیشه انسان را پروریدن و وی را بطور بارور بجهان اسرار آمیز رهنمون کردن است .
روح روان ، روح فریاد اندیشه و در نتیجه گرد هم نمایی تن و روان به ایجاد تفکر و تمرکز و گونه ای تبدیل ماده بر حرکت جرم و تبدیل خاصیت انرژی از ماهیت به ذات و سلسله مجهولات راه پیمودن است روح روان در نمودار اندیشه انسان و انسان شاهکار جهان و اندیشه جهان بینی انسان . . . . پس انسان در برترین تاوانایان علوم کیهان و هر انسان در زمان پس انسان بدرک راز جهان و نمود بودن وی در بی پایان و این راز دانایان به دریافت بی زمان است .
جهان مجهولات ، فراتر از خویشتن پختگی فکر زمان در تفکری بی زمان . ( فراتر از خویشتن ) = به عالم پنهان و جهان معنا و به نیای تفکر ها رسیدن است . ( فراتر از خویشتن ) = جهان آفرینش را پوشیدن و راز هستی بخش را جوییدن است . ( فراتر از خویشتن ) = جهان تابش امواج و رابطه آن با سلسله اعصاب و بهره گیری از منبع انرژی حیات و در نهایت سرعت و اندیشه و خاصیت اندیشه در ماده به کنکاش کردن است . ( فراتر از خویشتن ) = به انشاء اسرار فیزیکی تن به رهآورد حالات و حرکات متکی بر ریاضیات و روانشناسی تکنولوژی علم گرایی ، فلسفه گرایی فیزیولوژی ( پزشکی ) و به روح روان رسیدن است.[۱۴]
در اصل لباس کونگفو توآ، تفاوت ساختاری خاصی با لباس کونگفو ندارد ولی در مجموع لباسی که در این هنر بهکار میرود از شرایط خاصی برخوردار است. از استحکام و دوام زیادی برخوردار بوده و تامین کننده میدان حرکتی دست، پا و تنه میباشد.
پیراهن ساده و معمولی که تمام قسمتهای بدن را میپوشاند و از هدر رفتن انرژی بدن جلوگیری میکند، معمولاً از جنس نخی و الیاف طبیعی است تا عرق بدن را جذب کند. کمرشلوار کونگفو چنان طراحی شده که مهرههای قوس کمری ستون مهره را محافظت میکند (درهنگام وارد شدن نیرو و فشارهای زیاد از لغزیدن مهرهها به روی هم وآسیب دیده گی آنها جلوگیری میکند) و در قسمت مچ پا نیز شلوار کونگفو عضلات و زردپیهای مچ پا را محکم نگه میدارد و از آسیب دیدگی آنها جلوگیری میکند.
لباس کونگفو سیاه رنگ میباشد.
از نظر علمی رنگ سیاه انرژی را در خود جذب کرده و از هدر رفتن انرژی جلوگیری میکند. در کونگفو سیاهی رنگ مقدسی میباشد؛ بدین منظور که رنگ سیاه در مقابل رنگهای دیگر مقاومت میکند و نفوذ هر گونه رنگ در آن بیاثر است. از نظر علمی رنگ سیاه نمیگذارد انرژی بدن که در اثر سوخت و ساز تولید میشود از دست برود و آن را در خود نگه میدارد و از پیری زودرس و خستگی و کوفتگی عضلات جلوگیری میکند.[۱۵]
بعد از دریافت شالبند سبز که همراه به درجه راجور میرسد لباس او به قرمز تغییر می یابد اما شلوار همیشه مشکی می ماند.
بعد از دریافت شالبند قهوه ای که همراه به درجه راهدان می رسد لباس او از قرمز به سفید تغییر می یابد.
بعد از دریافت شالبند مشکی که فرد به درجه راهبان می رسد دوباره پیراهن او به سیاه تغییر می یابد و برای همیشه این رنگ باقی می ماند.
و بعد به درجه ی جهانبان میرسد.
اولین شال کونگ فو توآ شال سفید به نشانه آمادگی و ورود به معبد انشاء برای خودسازی؛
دومین شال کونگ فو توآ شال سبز یا روییدن در فضای فیزیکی؛
سومین شال کونگ فو توا شالبند قهوه ای است که به معنی سوختن و کسب تجربه است.
چهارمین شال کونگ فو توآ شال مشکی یعنی عبور از مرز تاریکیها و ابداع و تکامل تکنیکهای کونگ فو توآ
پنجمین شال کونگ فو توآ شال سرخ ای یعنی سوختن در ورای نیروهای فیزیکی و رویایی در میدانهای مبارزه؛ که در رده ی جهانبان وحتی استاد است.[۱۶]
آناتوآ به معنای تو به معنای من مساوی تو و تو مساوی من و من و تو به معنای شاهین نمای ترازوی جهان تن و روان و گوهر بودگی انسان و کشف سلسله زمان و نفوذ به مرز دانایان و آگاهی به آزادی انسان ، آناتوآ با 515 تکنیک و ترکیب و عکس العمل سازی و خاصیت های هندسی و خلاف حرکت بدنی در مسیر عالم ذرات است .
تادو به معنای اسرار خلقت است ؛ اسرار خلقت یا هستی است و یا نبرد به ترکیب نیستی است . آتادو با 317 تکنیک و ترکیب و عکس العمل سازی و خاصیت های خلاف موجی به منظور برگردان عالم ذرات و اندیشه حیات است .
سوتو به معنای مرز دانایی و خروج از دایره خام عقلی و انهدام ترس از زندگی است .
سامسامائه به معنای کاوش است ، به معنی آدمی چیست ؟ انسان چیست ؟ از چیست ؟ تولد و آغاز و آغاز و تولد او هستی است یا نیستی و یا هستی و نیستی او یکی است . گردیدن انسان به چیست ؟ آیا تصورات انسان تا به امروز این چنین بوده است یا فرهنگ توآ پذیری است ، سامسامائه با 5011 تکنیک و ترکیب و عکس العمل سازی با رسیدگی به تن و روان است . به لحاظ فیزیکی تاکید این فرم بر توسعه ضربات و دفاعهای دست در توآ است. استفاده از حالات متنوع ضربات دست نشان از آشنایی و تسلط طراح فرم بر سیستمهای گوناگون کونگ فو دارد. دوران ها و پیچشهای متعدد چه در مسیر حرکت و چه در تغییر محورها زیبایی خاصی به این فرم طولانی و پیچیده میدهد. اصرار بر اجرای قرینه محورها موجب توانمندی هر دو دست در اجرا حمله و دفاع میگردد. بخش مرکزی سامسائه که معمولا به نام لانه زنبوری معروف است به تنهایی مشتمل بر ترکیبات همزمان دفاع و حمله در زوایای متعددی است . کسب مهارت در سامسائه علاوه بر تکرار و تمرین مستمر، نیازمند شناخت صحیح از مکانیزم ضربات دست در سیستم کونگ فو است. از دیگر نکات قابل توجه دیگر در این فرم اختصاص بخشی مجزا و طولانی به تکنیکهای دفاع شخصی است که در واقع مهارت لازم برای درگیریهای نزدیک و رهایی از انواع قفلها را به همراه آموزش میدهد.
مایانه به معنای تو و من و من و تو و تو و طبیعت مربوط به من و توست . تمرکز این خط بر توسعه قابلیتهای ضربات پای همراهان میباشد. تنوع ضربات همراه با تنوع استراتژیها و ترکیبات ضربات پا موجب شده تا مایانه را بتوان یکی از منحصربه فرد ترین فرمهای ورزشهای رزمی به شمار آورد. چنانچه آموزش همراه در این مرحله به درستی و با پرهیز از شتابزدگی انجام شود، تسلط و مهارت کاملی بر ضربات پای پیچیده و کاربردی حاصل میشود.
کوانا ( خط شش ) کوانا به معنای تضاد است به معنای صفوف نامناسب انسانی ، ناهنجاری های روانی ، عدم آشنایی بر پزشکی عالم کیهان و ترسان از ورود به جهان تفکر آمیز و فلسفه گرایی و از حرکات و اسرار فیزیک انسانی ، عدم توجه به علوم بنیانی و نا آگاهی به اساس روانی و ترسان بر اسرار مجهول یگانی و مجبور کردن انسان به درک آشکار عالم پنهانی که این نیرو متکی بر هفت مایگاه توآ سروده دانایی است .
وست مایانه ( خط شش ) وست مایانه به معنای انهدام اختلالات بی معنی و نابود کردن ناهنجاری های مبارزه انسان در مرز آشکار و پنهان به درک اندیشه هاست . کوانه و وست مایانه مجموعا با 8765 تکنیک ، ترکیب و عکس العمل سازی می باشد .
وای ماباتو به معنی پنجه مرگ است این معنی در کونگ فو توآ از هفت مایگاه نیایش به سازندگان اندیشه ها و دادرسی انسانها به شناخت و بررسی های زیربناها و ایجاد انسان به بینش ها و دانش هاست . وای ماباتو با 3301 تکنیک ، ترکیب و عکس العمل سازی است . پنجهٔ مرگ ابراهیم میرزایی، اوج خشونت انسان و فریاد و طغیان انسان بر ستمگریهاست.
مفهوم آن بیان گردیده اما در دست برخی از همراهان است
فقط تعداد اندکی از راهدانان از آن برخوردارند.[۱۷]
مراسم خون نام مراسم ویژهای در کونگفو توآ میباشد که طی آن همراهان شایسته، خون خود را به پاس احترام به خون شهیدان راه حق و تداوم بخشیدن به آن روی اوتایمی میریزند. توآکاران معتقدند اگر کسی برای اوتایمی معبدش خون دهد، برای وطنش جان خواهد داد.[۱۸]
این آرم روی سینه طرف چپ قرار میگیرد که مشت نماد حفاظت از قلبی است که طپش آن صدای فکر همراه است
سیمرغ یک افسانه آریایی است و از همان دیرباز صورت افسانه ای بر خود گرفته و مقامی والا یافته است. در آیین زرتشت و آثار صوفیان ایران به حکیمی روحانی یا کامل ترین وجود بشری تعبیر شده و عارفان کامل، خاصه شیخ فرید الدین عطار نیشابوری، او را منبع فیض و سرچشمه هستی تصور کرده اند که کاملان جهان که مرغان بلند پرواز این دیررند سوزند ، تمام هم خود را صرف شناسایی او می نمایند وبا همت مرشدان خویش می کوشند که پس از طی مراحل سلوک چون قطره ای که در پهنه این دریا محو میشود خود را به این مرغ بینهایت برسانند و در اقیانوس او محو و فانی شوند.
سیمرغ در فرهنگ ایرانیان نماد خرد، دانش و حکمت بوده و در آیین کونگفو توآ نیز که برگرفته از فرهنگ اصیل ایران زمین میباشد، از تصویر این پرنده استفاده شده که بعد از مراحل شال سبز (۷ خط)، نماد آن بر سمت چپ پیراهن یا کت، روی سینه بجای آرم مشتواره دوخته میشود و آرم مشتواره به بازوی چپ انتقال مییابد.
اژدها یکی از موجودات افسانهای در فرهنگهای جهان است و در اساطیر جهان جایگاه ویژهای دارد. اژدها ماری است افسانهای و بزرگ، با دهانی فراخ و گشاد که همیشه حیوانی نیرومند و سهمگین پنداشته شده و اقوام بسیار معتقد بودند که اژدها خدای طوفان و هوای بد و سیل و دیگر بلایای آسمانی است و طوفان بر اژدها سوار شده، موجب لغزش زمین و زمین لرزه میشود. تقربیا همه جا اژدها با شب و تاریکی پیوسته و مربوط بودهاست. در میان چینی ها اژدها نماد سال نو، قدرت، خوبی و خوشبختی و نیروهای مافوق بشری است. یکی از اصلیترین مراسم سال جدید در چین، جشن و پایکوبی اژدهاست که هر ساله اجرا میشود. سیمای اژدها در تاریخ اساطیری ایران، در نهایت زشتی و پلشتی است. آنها از نخستین یاران اهریمن میباشند. در داستان پهلوانی و اساطیری ایران از گرشاسپ پادشاه پیشدادی فرزند زاب، همچنین از رستم، رودابه و زال، به عنوان پهلوانان اژدها کش نام برده شدهاست.
نشان سیمرغ به انضمام ریکیما (شمشیر) بر گرفته از شاهنامه فردوسی است، شمشیر(ریکیما) در این نشان به یک تعبیر، نشانگر قدرت رزم ایرانیان است و به عنوان سمبل حراست و پاسداری از ارزشهای توآ، توسط راهدان است و اینکه شمشیرازسر سیمرغ گذشته و تا پای اوامتداد یافته، نشانگر و بیانگر سر از پا نشناختن راهدان در صعود و پرواز به سوی دانایی است. و مهمتر از همه آنکه در این نشان، سیمرغ شمشیر را با منقار و چنگال گرفته و به راهدان داد تا راهدان همیشه به یاد داشته باشد که از این هنر رزم ایرانی یعنی کونگ فو توآ بایستی با چنگ و دندان محافظت کند در اینجا شمشیر به عنوان همان پری است که سیمرغ به زال داد ولی افسوس که سیمرغ و پرش سالهاست که فراموش شده اند و تو ای همراه بدان که: کونگ فو توآ راز قوی شدن به برترین نیروهاست پس قوی شو به برترین نیروها، و برترین اندیشه ها.
گردی آن نشانه زمین که دانشگاه تن و روان است و نوشته آن نیز جهت گردش کره زمین را نشان میدهد. شکل این نشان کاملا شبیه اوتایمی و به همان معناست و محل آن پشت لباس است که یادآور اینست که هر همراه در درون خود باید مبارزه را آغاز کند. و به همین دلیل مشت را بجای نقطه انتخاب شده تا نشان دهد مبارزه باید در هر دو جهان انجام شود.
در مورد علت انتخاب این کلمات و شکل آرم، خود نیاز به بحث مفصل و نیاز به پیش نیازهایی است که در اینجا نمی گنجد. (ولی میتوان گفت که انتخاب این کلمات نشانه (اتحاد بین المللی کونگ فو توآ) میباشد.)